Samstag, 10. April 2010

Påsk i Ronneby

Påsk i Ronneby blev precis som påsk i Ronneby ska vara: mycket slapp med vänner och familj, en del fiske och god mat. Fisket gick inget vidare men det är alltid gött att komma ut på havet. Solen sken iallafall och till slut lyckades jag lura upp ett par hyfsade gäddor.

Vad är egentligen skillnaden mellan påskmat och julmat? Inte mycket kom jag fram till i år. Köttbullar, ägg, sill, Janssons frestelse, skinka, påskmust etc. Hemma i Ronnebyhamn är det till 80% samma innehåll. Det tycker jag är kanon för det är ju så jädrans gott! Kalle uppskattade särskilt påskäggen. Enligt honom ska ägg inte ätas i småbitar med sked utan hela med handen, som ett äpple.

Kajsa o Kalle hittade vår gamla synt och röjde järnet tillsammans med Tova o Hugo. Huvudvärksvarning.


Det blev även en sväng ute i skogen för att lära Kalle o Kajsa lite om olika skalbaggar, spindlar, fåglar o andra kryp som man inte hittar i storstan. Vi såg varken rådjur eller vildsvin men siktade till slut en schimpans.

3 Kommentare:

  1. Det var härliga dagar med er alla. Lekstugan är nu städad igen, så du är välkommen att laga nya maträtter där Kajsa!!
    kramar från farmor

    AntwortenLöschen
  2. Eftersom jag fått instruerat hur jag ska skriva inlägg nu så får jag väl skriva några ord när jag läst era inlägg:) Var kul att träffas när ni var hemma. Även om visiten blev kort så är det ju alltid nåt! Hoppas resan hem gick bra och att allt är bra med er alla!
    Ha det bra så ses vi när den tora dagen börjar närma sig:)
    Kram från familjen Persson på Verkö

    AntwortenLöschen
  3. Han verkar vara kraftigt byggd och litet gråsilvrig, mer lik en gorilla...
    farfar

    AntwortenLöschen